21-08-2010

Wat zal het worden?

Het blijft leuk, die Zambiaanse namen. Ik heb er al eerder over geschreven maar nu is het een heel andere zaak: ik wil er eentje uitkiezen als tweede naam voor de kleine.
Onze Zambiaanse vriend Lackson heeft me een lijst toegestuurd met een hele hoop namen en hun betekenis. En uit zijn e-mail blijkt wel hoe serieus de keuze is. Kinderen gaan zich volgens hem namelijk gedragen naar de naam die ze krijgen. Hij kende bijvoorbeeld een aantal mensen die de naam Bupe (gift) hadden meegekregen. Dat lijkt misschien wel een mooie naam maar waren net ‘cadeautjes’, erg ongehoorzaam aan hun ouders! Zijn eigen kind heeft hij de naam die vertaald ‘roots’ betekent gegeven. Om te symboliseren hoe het kind de basis van zijn relatie is (en nog veel meer, maar dat ben ik vergeten).

Een paar voorbeelden uit de namenlijst die we van Lackson gekregen hebben waar ik erg om moest lachen: Kawina (being victorious always), Limbi (maybe), Lolesha (open your eyes and see), Tehsa (being obedient) en Twalesha (we were just trying).

Al benieuwd wat het zal worden? ;-)

1 opmerking:

Aloys en Mieke zei

En ondertussen weten we het !!!!
Vrijdag 27 augustus heeft de ooievaar een flinke ( en knappe) dochter afgeleverd bij Frank en Inge !!
Robin: Welkom in ons midden !!
Inge en Frank: Proficiat met jullie kind !

Groeten uit Veldhoven,
Aloys en Mieke