13-04-2009

Kaapstad

Vorige week was ik een paar dagen in Kaapstad. Ik zag na anderhalf jaar de zee weer, en had het berekoud….. !

Kaapstad en de Table mountain vanaf zee.

Ik weet niet wat het is met Kaapstad maar ik voelde me net als de vorige keer dat ik daar was ongemakkelijk. De blanke bewoners rijden in superluxe wagens, dragen de mooiste sieraden en merkkleren en hun luxe appartementen en huizen met zwembaden bezetten de hele kustlijn. Zwarte Zuid-Afrikanen zie je vooral werken aan de weg, poetsen in de appartementen en rondwandelen met blanke kindertjes. In Lusaka is de arm-rijk/zwart-wit scheiding ook aanwezig maar minder sterk dan in Zuid-Afrika.
Met Maxi, Edwin en Humprey
De aanleiding voor m'n bezoek aan Kaapstad was een training georganiseerd door WWF voor natuurbeschermingsorganisaties in zuidelijk Afrika. We waren met een select groepje: Edwin uit Kenia (Kenya Wildlife Service), Humprey uit Malawi (Peace Parks Foundation), Tomas uit Mozambique (WWF Mozambique), Onno en Stephen uit Zuid-Afrika (Table Mountain Foundation en SKEPPIES Fund), en Maxi en Kauna uit Namibië (Namibia Association of Community Based Natural Resources Management Service Organizations).
Het onderwerp was duurzame financiering voor natuurprojecten. Het was geen verrassing dat we allemaal met hetzelfde probleem kampen: onvoldoende geld voor de vaste lasten. Inkomsten uit toerisme is in geen enkel projecten genoeg. En donaties en projectgelden zijn steeds moeilijker te krijgen, vaak aan strikte regels gebonden (geen salariskosten of auto-onderhoud bijvoorbeeld – de grootste kostenposten in het management) en meestal specifiek gericht op community of educatieprojecten. We hebben uiteraard geen onmiddellijke oplossingen gevonden maar het was erg goed om onze zorgen en problemen met elkaar te bespreken!

1 opmerking:

Véronique zei

Hé Inge,

jammer dat je je niet helemaal op je gemak voelde in Kaapstad. Via Bob hoor ik vooral gave verhalen als toerist, jij beleeft het daar inmiddels waarschijnlijk anders. De tegenstellingen die je beschrijft tussen blank en zwart zijn wel erg herkenbaar. Dat deel van zuidelijk Afrika blijft bizar...

Hoop dat je wel hebt kunnen genieten van een lekkere cappuchino, biertje én de winkels...

Lieve groeten Véronique