02-10-2008

Wereldbank

Het is een wereld apart, die Wereldbank. Ik raak de weg steeds kwijt tussen alle protocollen, richtlijnen, formulieren, afkortingen en het jargon. Sommige afkortingen snap je niet eens als je de betekenis van de letters meegedeeld krijgt! Zo kreeg ik vorige week een e-mail met het verzoek alle correspondentie aan mevrouw x te cc-en want zij was de TTL. Toen ik vroeg waar TTL voor stond, kreeg ik als antwoord ‘task team leader’. Weet jij dan dat dat betekent dat zij mijn contactpersoon bij de Wereldbank ('the Bank', zeggen ze zelf) is?

Met die afkortingen en jargon (er volgen er nog meer tussen de regels door) valt nog te leven maar met onduidelijke richtlijnen eigenlijk niet. Hoe vaak we al niet door de Bank-collega’s van het kastje naar de muur gestuurd zijn... Blijkbaar zijn we het eerste Zambiaanse project dat niet door een overheidsinstelling uitgevoerd wordt maar door een NGO en dus zijn er andere formulieren, andere richtlijnen, etc, die de Bank-collega's zelf ook nog niet kennen. Ik kreeg bijvoorbeeld een 100 pagina's lang contract mee dat ik kon gebruiken voor de consultants die in dit project meedoen. Toen ik na dagen zweten op dat document bij de Wereldbank aanklopte voor hulp en kreeg ik te horen dat we voor dit kleine project echt niet zo'n ingewikkelde procedure hoeven te volgen! Geef me dan meteen een goed voorbeeld mee....

In juni hadden we een vergadering (een ‘mission’) over het eerste jaar van het project. Daar bleek dat ze een jaar wel wat vreemd berekenden: we kregen van juli tot eind november de tijd om alle consultancies te doen, het uitgebreide voorstel (de ‘brief’) te schrijven, de landingsbaan en scout-huizen te bouwen, etc. want in de eerste week van december wilden ze een nieuwe missie doen (de ‘appraisal’). Vijf maanden dus in plaats van een jaar. Pas vorige week hebben we het geld voor dat voorbereidende jaar op onze bankrekening gestort gekregen waardoor er effectief maar tweeënhalve maand van dat jaar overblijven. Nu lag de reden voor die vertraging natuurlijk niet bij Wereldbank (ja, ietwat cynisch): wij hadden te lang gewacht met het vragen om hulp bij het invullen van ingewikkelde formulieren voor de overboeking (bleken niet de juiste formulieren) en onze bank (een echte bank) had na 3 maanden zonder eerste storting de speciaal geopende bankrekening maar weer gesloten dus moesten we opnieuw het proces van openen in (formulieren, handtekeningen, etc).

Het zijn overigens wel heel erg aardige, behulpzame en betrokken mensen bij de Zambiaanse Wereldbank. Maar het moet gezegd worden: het is wel verdomd veel en bureaucratisch werk voor een ‘paar centen’ (het gaat om een redelijk bedrag maar meer dan de helft moeten we zelf co-financieren). Kortom, het houdt ons bezig; en dan heb ik het nog niet eens gehad over richtlijnen voor monitoring en evaluatie (frameworks met goals, PDO's, outputs, outcomes, performance indicators..), voor procurement, 'non-objection', etc!

Het plaatje -doorgestuurd door Celina, de vriendin van Koen - zegt "Africa is not the one it used to be".

3 opmerkingen:

Inge en Frank zei

Bericht van de Wereld Bank vandaag: we hebben uitstel gekregen tot april voor het indienen van het projectvoorstel. Dat scheelt.... nu is het voorbereidingsjaar weer 7 maanden!
Inge

Anoniem zei

Hai Inge
En dan dachten jullie klaar te zijn met projektvoorstellen, deadlines en stress.Maar zelfs met deze extra maanden,met regenseizoen,zal het hard werken worden om ook maar iets te realiseren aan bouw- en constructiewerk.Roep maar een legertje vrijwilligers op.Maar ondanks dat het krap lijkt weet ik zeker dat jullie een passende oplossing vinden.Het gaat lukken.
groetjes, Jan

Anoniem zei

Ja zeg, je laat je door een beetje bureaucratie toch niet uit het veld slaan? ;)

Hier hebben we kredietcrisis met de banken. Is ook knap lastig!

Luc