28-05-2008

En wat doe ik dan zoal?


Na Inges bijdrage over haar activiteiten, kan ik natuurlijk niet achterblijven. Tja, wat doe ik nu eigenlijk? De dagen vliegen in ieder geval om, en we zijn behoorlijk druk, maar waarmee eigenlijk?
M’n taak omvat coördinatie en uitvoering van onderzoek en monitoring. Ik hoop eind van dit jaar met een groot inventarisatieproject te beginnen, wat meteen de verdere basis voor monitoring moet vormen. Momenteel bezig met fondsenwerving en methodieken verder uitwerken. Coördinatie van onderzoek door anderen gaat op dit moment vooral via email, barst in juli los.
De afgelopen maand was ik grofweg de helft van m’n dagen bezig met bezoekers gidsen. Dat zijn grotendeels toeristen, gelukkig vaak vogelaars of op z’n minst mensen die ‘echt geïnteresseerd’ zijn. En da’s heel wat plezieriger (en makkelijker!) dan mensen die op een ochtend de Big Five willen zien. Kasanka is gelukkig (nog?) niet echt mainstream. Daarnaast komen er ook heel wat ‘zakelijke contacten’ op bezoek, zoals deze week enkele prosecutors van ZAWA, die ik rondleid in het park.
De nieuwe jongen voor het informatie-centrum en educatie-werk begeleid ik inhoudelijk. Leuk werk: meedenken over wat we kunnen doen aan nieuwe materialen en lesprogramma’s. Ondermeer proberen we de scholen te linken aan de Zambian Ornithological Society, die lesprogramma’s hebben voor scholen rondom belangrijke vogelgebieden. Ik bemoei me het ontwerp-bestemmingsplan voor de regio (erg belangrijk voor o.a. verbinding van de nationale parken) en start binnenkort met het nieuwe beheersplan voor Kasanka. Verder heel veel ‘klusjes’, zoals bijvoorbeeld de scouts van a naar b verplaatsen of bekijken welke verbeteringen in de lodges doorgevoerd kunnen worden, en shoppen/regelen in Lusaka of Serenje.
Tenslotte probeer ik ook wel met regelmaat een aantal uur alleen buiten te zijn, om het gebied en de soorten te leren kennen. Wel handig als je bezoekers moet gidsen of anderszins iets zinnigs over het park moeten kunnen zeggen.
Nu vergeet ik vast nog tig dingen, maar dit zijn wel de meest relevante zaken. Kortom, meer dan genoeg, moet nu al oppassen niet met teveel dingen tegelijk bezig te zijn!

Geen opmerkingen: