11-02-09

Drama

Drama – zingen, dansen, acteren en gedichten voordragen- is een belangrijk component in het schoolcurriculum. Als ik bij een school op bezoek ga of een schoolklas komt in het park langs is er dan altijd een ‘performance’. Van de liedjes blijft “Don’t you worry ba Inga, don’t you worry” het langst hangen. Ik zing het nog dagen nadat ik het gehoord heb (om mezelf moet in te spreken ;-)


Een echte scout doet mee aan het toneelstuk
De toneelstukken zijn erg grappig maar het is altijd hetzelfde verhaal. Niet dat dat het publiek dwars zit…. in tegendeel: ze rollen iedere keer weer over de vloer van het lachen. Het verhaal gaat over een jongen uit een dorp die zich laat overhalen om te gaan stropen. Hij en zijn maat discussiëren eerst flink over de voor- en nadelen van stropen en gaan dan op pad. In het bos beoefenen ze allerlei ‘afleidingstechnieken’ zoals achteruit lopen (zodat een scout je niet kan vinden). Als ze op het punt staan om een dier te schieten, worden ze gepakt door scouts! Er volgt een hilarisch gevecht en dan worden ze naar de gevangenis gebracht (hoe ze het rijden in een bus uitbeelden is overigens ook hilarisch). Als er scouts in het publiek zitten dan werpen die zichzelf opeens midden in het stuk. Het grappigst is wanneer de schooljongens herkenbare dingen en mensen in het stuk brengen: ze roepen Wasa-camp op via de radio op precies dezelfde manier als onze scouts dat doen, of ze beelden Kasanka-mensen zeer herkenbaar uit: Edmund de park manager die het bericht opvangt, Josias de chauffeur die de scouts gaat ophalen, etc.

In de bus


De liedjes, de toneelstukken en de gedichten zijn erg belerend. De gedichten worden meestal in het Engels opgezegd dus daar krijg ik het meeste van mee. Een jongen of meisje gaat voor de groep staan en zegt: ik ben die en die, en ik breng u met veel plezier het volgende gedicht en draagt dan – ‘rappend’ is volgens mij de beste beschrijving – het stuk voor. Hieronder twee mooie voorbeelden in relatie to natuurbescherming (ik heb ze ook over abortus, aids, stakende leraren, 'mother Zambia' enzovoort).


Little poacher
Poacher! Poacher! How destructive are your activities on wildlife.
You cut trees which provide oxygen that we use for breeding. Foolish poacher don’t you know that you bit the finger which feeds you?
You start illegal bush fires which destroy grass, the house of beautiful animals and on which they depend for food.

Shameless poacher you kill innocent birds, insects, fish and animals that do not feed in your ever poor house.
Poacher! Poacher! What language do you understand? English, Bemba or Lala?
You are just a nuisance. Should I catch you? Your relatives will be saying Hi to you behind bars.
Thank you.



The importance of trees
Men, women, brothers and sisters, young and old.
Do you know the importance of trees? Let us not cut them down any how.
They are best for absorbing the rains.
They are best for keeping the air moist during the dry season.
They also purify air.
Men and wild life need their shade and products.
Let us not lose all our trees to slash and burn cultivation.
Because they are for our benefit.
Thank you.

Geen opmerkingen: